Kilpailun tapahtumat voidaan jakaa pre-kilpailuun, kilpailuun ja post-kilpailuun. Kilpailu taas on jaettavissa pre-asema, asema ja post-asema -sekvenssiin, jota toistetaan 5-7 kertaa. On hämmentävää havaita kuinka pieni osa kilpailusta kuluu varsinaiseen suoritukseen, vain noin 200s. Muun toiminnan tavoitteena taas on valmistaa urheilija suoritumaan suorituksesta mahdollisimman hyvin. Tähän käytettävissä olevat resurssit vaihtelevat urheilijoittain.
Pre-kilpailu pitää sisällään toimet joita kilpailija tekee kilpailua edeltävinä tunteina, päivinä, viikkoina jne. Yleisimmin puhutuin näistä toimista on harjoittelu eikä sen merkitystä TrailO-suoritukseenkaan tule aliarvioida. Mutta mikä harjoittelu kehittää aidosti suoritumaan kilpailutilanteen tempo-suorituksesta mahdollisimman nopeasti - jatkan tämän pohtimista toiste. Harjoittelu on tällä hetkellä vain pieni osa hyvää TrailO-suoritusta. Seuraavassa lyhyesti näkemyksiäni pre-kilpailun osioista joita en varsinaiseksi harjoitteluksi hyväksy.
Pre-kilpailu pitää sisällään toimet joita kilpailija tekee kilpailua edeltävinä tunteina, päivinä, viikkoina jne. Yleisimmin puhutuin näistä toimista on harjoittelu eikä sen merkitystä TrailO-suoritukseenkaan tule aliarvioida. Mutta mikä harjoittelu kehittää aidosti suoritumaan kilpailutilanteen tempo-suorituksesta mahdollisimman nopeasti - jatkan tämän pohtimista toiste. Harjoittelu on tällä hetkellä vain pieni osa hyvää TrailO-suoritusta. Seuraavassa lyhyesti näkemyksiäni pre-kilpailun osioista joita en varsinaiseksi harjoitteluksi hyväksy.
Ratamestarin tyyli
Tällä hetkellä tempossa menestymisessä on merkittävää etua jos tuntee ratamestarin tyylin suunnitella tehtäviä. Erityisen merkityksellisiä ovat nollarastit - osa ratamestareista ilmoittaa ettei pistemäisillä kohteilla ole nollarasteja, osa käyttää nollarasteja metrin etäisyydellä oikeasta paikasta. Jos tehtävässä kysytään puuta 100m päässä katselupaikalta, lippu on oikeassa sektorissa eikä ilmeistä poissulkumenetelmää ole, on etua tietää vaatiiko tehtävän ratkaisu jokaisen puun laskemisen vai riittääkö oikea intuitio. Oikeaa tapaa laatia ratoja ei ole koska säännöt eivät ohjaa ratamestareita ratasuunnittelussa. Syntyy paikallisia käytäntöjä suunnitella ratoja ja ryhmittymien välille voi kehittyä kansallisia ristiriitoja. Kotimaisissa tempo-kilpailuissa ei ole tavatonta voittaa kilpailuja alle 5s keskivastausnopeudella* ja virheettömällä suorituksella - ulkomailla pelikirjaa on osattava tarvittaessa laajentaa uudella luvulla.Kartta & maasto - mikä on ennakoitavissa?
Maaston tuntemus nopeuttaa tehtävien ratkaisua. Google-maps mahdollistaa kielletyillä alueilla vierailemisen ilman maastokäyntiä, eikä tätä yksiselitteisesti lajisäännöissä kielletä. Käytännössä kaikista kilpailualueista on olemassa vanha kartta tai laadukkaat ilmakuva jotka mahdollistavat rataspekuloinnin. Parhaimmillaan kilpailumaastossa kävely voi tuntua hyvinkin tutulta, jo pelkän karttapohjoisen suunnan muistamisella on merkitystä vaikka kompassia saa koko matkan pitää mukana. Asemien paikkojen ennustamisen ja kaksoiskohteiden havaitsemisen lisäksi olennaista on tutustua kartantekijän käsialaan, tempossa erityisesti puukuvauksen osalta - milloin kartoittaja käyttää yksittäisiä puusymboleita, milloin metsikköä.Henkinen latautuminen - harjoittelua vai humpuukkia?
Kilpailutilanne on stressaava ja WTOC:ssa tapahtuu vuosittain yllätyksiä. Kukaan Kroatian mitalisteista ei yltänyt Ruotsissa podiumille. Psyykkeen hallinasta voisi kirjoittaa luvun harjoittelun puolelle, tässä muutamia matkalla mukaan tarttuneita ohjeita:
- vahvista tietoisuutta omasta osaamisesta muistelemalla aktiivisesti onnistuneita suorituksia, virheiden muistelemisella oppii tekemään virheitä.
- kirjoita päiväkirja onnistuneen kilpailun jälkeen onnistumisen tunnetta kuvaillen, tämän lukeminen rauhoittaa mieltä karanteenissa jos tavoite on realistinen suhteessa taitotasoon.
- selkeä suunnitelma kisapäivälle alkaen karanteeniin astumisesta, karsinnan suorittamisesta, väliajasta, finaalin karanteenista ja finaalista - muiden asioiden miettimiseen riittää aikaa sitten kilpailun jälkeen.
Jälkikirjoitus
Summa summarum: kun kilpailuaamuna on päivälle selvä suunnitelma, kilpailumaasto tuntuu tutulta ja ratamestarin tyyli on hallussa, oman parhaan suorituksen tekeminen paineen alla on merkittävästi helpompaa. Mutta mitä asioita pyörii mielessä kilpailun aikana ja millä tavoin "oma paras suoritus" saadaan riittämään palkintosijoille? Näistä teemoista pohdintaa tulevina viikkoina.
* keskivastausnopeus = asemien vastausaikojen summa jaettuna tehtävien lukumäärällä, ei sisällä virheitä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti