sunnuntai 15. syyskuuta 2019

SM-tarkkuussuunnistus 31.8.-1.9.2019, osa III: preo

Lauantain tempon jälkeen tiesin osaavani. Uskoin taistelevani onnistuneella suorituksella mitaleista. Tiesin Lauri Kontkasen tarkasti kartoittaman runsaskohteisen kartan sopivan minulle ja tiesin Esko Junttilan käsialan ratamestarina. Lähdin kilpailuun tavoitteenani ratkaista kaikki kilpailun 34 tehtävää oikein. Yllätys oli kuitenkin suuri kun onnistuin tekemään jo kolmannen täysien pisteiden suorituksen tänä kesänä.

Kaikkien tehtävien varma ratkaiseminen edellytti huolellista kartanlukua. Useissa tehtävissä ratkaisuksi riitti oikeiden kohteiden havainnointi ja ratkaisun toteaminen. Käyn tässä läpi tehtäviä joiden ratkaisut eivät olleet itselleni heti selviä.


Rasti 1: jyrkänne, länsikulma; B

Oikea jyrkänteen kulma ei näyttänyt silmilläni siinä valaistuksessa kulmalta. Intuitio sanoi Alfa. Kun paikansin kiven jyrkänteestä noin 8m kaakkoon maastosta, ymmärsin vastauksen olevan Bravo. Varmistin vastauksen etsimällä maastosta myös kivet rastista pohjoiseen ja pohjois-koilliseen.

Rasti 6: Jyrkänne, kaakkoispää; A

Rastin 6 hankaluus oli että rastilipun näki hyvin kapeasta sektorista rastista etelään. Otin useamman kerran vauhtia rastilta havainnoidakseni lippua lännestä - tuloksetta. Päädyin lopulta aloittamaan ratkaisun rastin 7 seudulta etsimällä kiven rastista 7 kaksitoista metriä itään. Sieltä kaikki kohteet lukien pystyi varmuudella toteamaan rastin 6 rastiympyrän ison kiven ja itäisen jyrkänteen länsipään sijainnit. Totesin tarjolla olleen rastilipun olevan oikein suhteessa näihin ympäröiviin kohteisiin ja niiden korkeustasoon, lisäksi rastilipun länsipuolella oli havaittavissa jyrkänteen kaltainen kiviseinä. Valitsin lipun.

Rasti 7: Eteläinen jyrkänne, eteläkulma; C

Ratkaisuni aloittaa rastirykelmän ratkaisu tehtävästä 7 osoittautui viisaaksi sillä rastikohde erottui erilaisissa valaistuksissa eri tavoin. Edellistä tehtävää lähestyessäni pystyin ratkaisemaan rastin 7 sijainnin muutaman metrin tarkkuudella - nyt näin samaisessa kohdassa erillisen jyrkänteen ja sen kulmassa rastilipun. Onko erillinen jyrkänne riittävä kartoitettavaksi, onko lippu hämäys? Aiempien jyrkänteiden kuvauksen perusteella jyrkänne voi olla kartalla. Vielä käänteinen lähestyminen: löydänkö rastille parempaa paikkaa kuin Charlie? En löytänyt, luotan kuvaukseen, vastaan C.

Rasti 10: Keskimmäinen kivi, päällä; B

Nyt sitten määritteiden tuntemusta. Kivi ei tarvitse lisämäärettä jos rastilipun sijoittaa sen päälle - lisämääreellä halutaan ilmeisesti jotain erityistä. Ratkaisen ensin tehtävän 11 jossa rastilippu näyttää olevan oikean kivin oikeassa sivussa. Rastin 11 ratkaistuani olen nopeasti vakuuttunut että rasti 10 on asetettu oikealle kivelle, mutta sitten rastimääritteen tulkinta. Ymmärtääkseni lisämääreellä "päällä" halutaan rastilippu sijoitettavan rastikiven korkeimmalle kohdalle. Maastossa näyttäisi siltä että rastikivi nousee itää kohti eli tulkintani mukaan rastilippu on oikealla kivelle mutta ei rastimääritteen osoittamassa paikassa. Rastiympyrä on kuitenkin keskitetty keskelle kiveä - eikö muotoon piirretty kivi ole aluekohde jolloin rastiympyrä pitäisi keskittää sille puolen kiveä jossa rastilippu on? Näinhän oli eilen. Teknisessä ohjeessa on myös määritelty: "Oikein kartan rastiympyrän keskelle sijoitettu rastilippu, jolla on väärä rastinmäärite, EI johda nollavastaukseen." Totean rastilipun olevan rastiympyrän keskipisteessä, valitsen lipun.

Myöhemmin kilpailun yhteenvedossa ratamestari toteaa rastilipun olleen kiven korkeimmalla kohdalla ja perustelee tällä määritteen valinnan. Perehdyn kilpailun jälkeen teknisen ohjeen kivi-kappaleeseen eikä kappaleessa mainita sanallakaan "päällä"-lisämääritettä kivi tehtävien yhteydessä. Ratamestarin sanoin - teknistä ohjetta olisi syytä päivittää (muotoon piirrettyjen kivien osalta).

Rasti 12: Pistekumpare; Z

Rastilla ei lisämäärettä joten rastilipun pitäisi olla pistekumpareen päällä - mitä Esko tarkoitti rastilla 10? Pistekumpare on jyrkänteen alla korkeuskäyrää ja apukäyrää alemmalla tasolla - siis vähintään 1,25m jyrkänteen yläreunaa alempana - pitää olla iso kumpare jotta voi edes näkyä. Otan linjan rastin 11 suunnasta - ainoastaan Alfa on oikealla suunnalla. Otan rastille vauhtia pohjoisesta. Charlie on ison jyrkännelohkareen päällä ja lippu on samalla tasolla Alfan ja Bravon kanssa. Etsin polun jyrkänteen päältä ja liput vaikuttavat olevan lähellä tätä. Tulkitsen kumpareen jäävän piiloon jyrkänteen alle, vastaan Z.


Rasti 14: Notko, länsiosa; B

Etäisyyden arviointia ja korkeustason määritystä - nyt tarkkana. Yritän ottaa käyrästä kiinni maavallista rastin kaakkoispuolelta, en onnistu. Mittaan etäisyyden (hieman vajaa 20m) ja sovitan sitä maastoon. Etäisyys sopii Bravon ja Charlien väliin, lähempänä Bravoa. Alfa ja Delta poissuljettu.  Rastista pohjoiseen on polkujen risteys, suhteessa siihen Charlie hyvin sopiva. Ota suunnan katselutolpalta (polkujen risteys rastista kaakkoon) - tämäkin tukee tulkintani mukaan Charlieta. Ymmärrän arvioidan korkeustasoista muitakin kuin rastinotkon muodostavan käyrän. Rastin takana luoteessa oleva nenä on selkeä ja muodon perusteella Bravo parempi. Löydän apukäyrän tason rastinotkon yläpuolelta ja tulkitsen sen tukevan Bravoa. Korkeustason ja etäisyyden perusteella Bravo, suunnan ja linjan perusteella mahdollisesti Charlie. Luotan näistä ensimmäisiin vahvempana ratkaisumenetelmänä, vastaan B.

Loppusanat

Maasto, kartta ja ratamestarityö olivat SM-tasoa. Kilpailu kokonaisuudessaan oli yksi mielekkäimmistä lajin parissa. Maastossa oli paljon kohteita ja nämä kaikki huolellisesti paikantaen tehtäviin pystyi vastaamaan varmasti. Esko toi kilpailuviikon aikana ja sen jälkeen useaan otteeseen esille että maastoa jouduttiin erinäisistä syistä vaihtamaan useaan otteeseen. Tulkitsen tämän tarkoittavan että hyviä maastoja on seuraavillekin vuosille. Tulemme uudestaan.

Viikonloppu vahvisti osaltaan että olen noussut myös preo:n puolella lajin kotimaisten kärkinimien joukkoon. Kauden alussa asettamani tavoite ETOC edustuksesta myös preo:n puolella vaikuttaa tällä hetkellä todennäköiseltä. Kausi jatkuu vielä maaottelulla Göteborgissa, kilpailua ennen täytyy perehtyä Ruotsalaiseen ratasuunnittelufilofiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti